Alla inlägg den 24 april 2016

Av Alice Nightforce - 24 april 2016 21:41

Jag är som rubriken lyder. Aprilbitter. Jag är trött på aprilvädret. Idag har det regnat, snöat, haglat, stormat, varit totalt vidnstilla, stormat igen, regnat igen, snöat igen och sen klarblå himmel. Och hela tiden har det gått från att vara varmt till att bli svinkallt. Inte så roligt när ridabstinensen sätter in och man inte "kan" göra nåt med hästen som är under igångsättning. 

 

 

Jag är också bitter på min pollenallergi. Glömde att ta medicinen idag. Oops. Får skylla på att det är mitt tredje år som pollenallergiker och att jag inte är van att ta tabletter    

 

 

Nåt annat som kanske inte gör mig direkt bitter (eller helt ärligt, lite bitter gör det mig faktiskt) är när jag läser globala chatten och (med risk för att göra en del arga nu...) ser en del trender i det svenska språket. Som den aktiva skrivare jag är tycker jag att det är ganska jobbigt att läsa en del förkortningar som till exempel "nt" och "mst". Jag vet att "nt" står för "inte" och "mst" för "måste", men asså hur lång tid tar det egentligen att skriva ut de två orden till fullo? Jag läser "nt" som nt och "mst" som mst, vilket då får meningarna de används i att låta ganska knasiga. Jag vet att det är skillnad mellan talspråk och skriftspråk men igen, hur mycket tid sparar man på att skriva "nt" och "mst"? Det är två bokstäver per ord ni tar bort och det kan väl inte göra nån skillnad mot att skriva ut orden som man faktiskt säger dem? Ni som skriver förkortningarna får gärna kommentera och säga varför ni använder dem så kanske jag förstår det lite bättre    

 

Men nåt som på riktigt stör mig är när folk skriver till exempel "satt ni förstår". Det heter "så att ni förstår". Pratar man snabbt och inte säger bokstäverna ordentligt kanske det låter som att man säger "satt", men det rätta uttrycket är "så att". Bara att fråga google om ni inte tror mig   

 

 

Dock ska jag poängtera; jag har enormt överseende när jag läser chatterna och tillrättavisar aldrig (om det inte är i vänchatten och jag vet att den jag chattar med inte kommer att ta illa upp om jag tillrättavisar nåt ord). Kommer inte heller att börja tillrättavisa för det är inte mitt jobb. Det är svensklärarna på era skolors uppgift att göra det.

 

 

Nu ska jag sluta bitterskriva och gå ut och natta hästar. Sen blir det kolla-ikapp-serier-tittande fram till att jag ska livestreama Once Upon a Time vid 02:00 inatt   

 

 

Kommentera på om du använder nån av förkortningarna jag nämde tidigare! 

 

 

/Alice 

Translate

Presentation

Omröstning

Hur många hästar har du?
 1-10
 11-20
 21-30
 31-40
 41-50
 51-60
 61- 70
 71-80
 81- 90
 91-100
 100+

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2016 >>>

Gästbok


Skapa flashcards